Sunday 9 October 2016

5. MEMBANGUNKAN STRATEGI PEMPOSISIAN



Membangunkan strategi pemposisian

Strategi pemposisian mengintegrasikan komponen – komponen program pemasaran ke dalam satu set inisiatif tersusun yang dibentuk untuk mencapai objektif-objektif pemposisian firma. Pemilihan strategi pemposisian mungkin dibantu oleh suatu kombinasi pengalaman dan pengadilan pengurusan, analisa aktiviti-aktiviti dan hasil-hasil terdahulu, percubaan, dan kajian lapangan.

Skop strategi pemposisian

Kebiasaannya, strategi pemposisian adalah dipusatkan keatas satu jenama tunggal atau satu baris produk berkait dalam satu pasaran sasaran tertentu. Apabila melibatkan beberapa sasaran pasaran, satu strategi paying yang merangkumi pelbagai sasaran mungkin akan digunakan untuk komponen-komponen program pemasaran tertentu. 

Keputusan-keputusan program pemasaran

Salah satu objektif semasa bagi pemposisian adalah untuk menunujukkan bagaimana komponen-komponen pemasaran dipadankan ke dalam strategi pemposisian sebagaimana dalam Rajah berikut: 







Konsep pemposisian merupakan tumpuan utama untuk pembentukan suatu strategi bersepadu, yang menunjukkan bagaimana dan kenapa campuran, baris, atau jenama produk diposisikan untuk setiap pasaran sasaran. Strategi ini termasuklah: 

  • Strategi produk (barangandan perkhidmatan), termasuklah bagaimana produk atau jenama akan diposisikan dalam persaingan pasaran sasaran. 
  • Strategi rantaian nilai yang akan digunakan. 
  • Strategi harga, termasuklah peranan dan pemposisian harga relative kepada persaingan.
  • Strategi pengiklanan dan promosi jualan dan objektif-objektif di mana komponen-komponen promosi ini dijangkakan dapat tercapai.
  • Strategi desakan jualan, strategi pemasaran langsung, dan strategi internet, menentukan bagaimana ianya akan digunakan dalam strategi pemposisian.



Strategi pemposisian ini dapat dilihat dalam perlaksanaan strategi yang telah dilakukan oleh Nokia Corporation. Nokia merupakan pengeluar terbesar telefon bimbit, dengan jualan sebanyak $75 juta pada tahun 2007, iaitu peningkatan hamper sebanyak $30 juta pada tahun 2001. Dalam tempoh masa tersebut, keuntungan yang diperolehi telah meningkat dari  $2.8 juta kepada $8.3 juta. Strategi pemposisian yang dilaksanakan Nokia melibatkan inisiatif-inisiatif inovasi yang agresif, jaringan rantaian nilai global yang sangat efektif, perletakan harga berdasarkan persaingan, dan juga strategi-strategi promosi efektif yang telah dipadankan kepada pasaran-pasaran global utamanya di Asia, Eropah, Timur Tengah, Afrika, dan di Amerika. Walaubagaimanapun, Nokia mula berhadapan dengan tekanan-tekanan persaingan yang sengit serta pertumbuhan yang semakin perlahan pada tahun 2004. 

































No comments:

Post a Comment