Friday, 7 October 2016

4. STRATEGI PEMPOSISIAN



Pemposisian mungkin tertumpu ke atas keselurujan organisasi, campuran produk-produk, satu baris produk tertentu, atau satu jenama tertentu, walaupun pemposisian sering difokuskan ke atas jenama. Inisiatif- inisiatif pemposisian adalah berkait rapat dengan strategi perniagaan kerana pemposisian strategik wujud dari usaha-usaha perniagaan dalam menyampaikan nilai-nilai yang unggul kepada para pelanggannya. Antara inisiatif-inisiatif yang penting dalam pemposisian strategic adalah sepertimana Rajah 6.2 berikut:






          Pembeli-pembeli di dalam sasaran pasaran merupakan fokus strategi pemposisian yang dibentuk untuk sasaran. Konsep pemposisian menunjukkan keinginan pemposisian pengurusan terhadap produk (jenama) di pandangan dan minda pembeli-pembeli sasaran. Contohnya, minuman Gatorade adalah disasarkan untuk individu aktif yang kepanasan dan dahaga. Pemilihan pemposisian yang diingini memerlukan satu pemahaman terhadap keperluan nialai pembeli dan persepsi mereka terhadap jenama-jenama yang bersaing.


Strategi pemposisian merupakan kombinasi strategi-strategi program pemasaran (campuran) yang digunakan untuk memaparkan pemposisian yang diingini oleh pengurusan kepada pembeli-pembeli yang disasarkan. Strategi ini termasuklah produk (barangan atau perkhidmatan), perkhidmatan-perkhidmatan sokongan, saluran-saluran pengedaran, harga, dan tindakan-tindakan promosi yang diambil oleh organisasi.


Kecekapan pemposisian melibatkan sejauh mana objektif-objektif pemposisian pengurusan dicapai dalam pasaran sasaran. 

Objektif utama pemposisian adalah untuk memastikan setiap pelanggan yang telah disasarkan menanggapi jenama secara berbeza berbanding dengan jenama-jenama pesaing, serta lebih memilih jenama syarikat berbanding jenama-jenama lain. 







PEMILIHAN KONSEP PEMPOSISIAN:-

konsep pemposisian menujukan bagaimana pegurus  mahu pembeli-pembeli mempunyai tanggapan terhadap jenama syarikat. Pemilihan konsep pemposisian merupakan satu keputusan strategi perniagaan dan pemasaran utama.

Pemposisian boleh menjadi pusat persepsi dan keputusan-keputusan lain pelanggan.
       Memandangkan semua elemen-elemen program pemasaran boleh mempengaruhi pemposisian,
                adalah perlu untuk menggunakan satu strategi pemposisian sebagai satu tumpuan untuk
                                                pembangunan program pemasaran.

pemilihan konsep pemposisian merupakan satu langkah pertama yang penting dalam membentuk strategi pemposisian. konsep pemposisian jenama ialah “ maksud umum yang difahami oleh pelanggan-pelanggan dari segi relevannya kepada keperluan-keperluan dan keutamaan-keutamaan mereak”. Strategi pemposisian merupakan kombinasi tindakan-tindakan campuran pemasaran yang bertujuan untuk melaksanakan pemposisian konsep jenama yang diingini untuk mencapai kedudukan tertentu dengan pembeli-pembelia yang disasarkan. 


Konsep-konsep pemposisian:- konsep pemposisian perlu dihubungkan kepada keperluan-keperluan nilai pembeli. Fokus konsep ini boleh berbentuk fungsian, simbolik, atau melalui pengalaman. Konsep fungsian diaplikasikan kepada produk-produk yang menyelesaikan masalah-masalh berkaitan-pengguna untuk keperluan-keperluan pengguna yang dihasilkan secara luaran. Contohnya, ubat gigi Sensodnye untuk perlindungan gigi sensitive. Pemposisian simbolik pula berkait dengan keperluan untuk peningkatan diri, kedudukan peranan, keahlian kumpulan, atau pengenalpastian ego pembeli yang dihasilkan secara dalaman. Contohnya, barangan-barangan mewah seperti jam tangan Rolex. Akhir sekali, konsep pengalaman yang digunakan untuk memposisikan produk-produk yang menyediakan nikmat deria, kepelbagaian, dan rangsangan kognitif. Contohnya kereta BMW yang menekankan kepada pengalaman pemanduan, Pemilihan ketiga-ketiga konsep pemposisian ini adalah penting kerana : 


a)  konsep pemposisian diaplikasikan kepada sesuatu jenama tertentu sahaja;

b) konseptersebut digunakan untuk membantu keputusan-keputusan pemposisian jenama tersebut; 
dan

c)  sekiranya dua atau lebih konsep pemposisian digunakan untuk memandu strategi pemposisian, kepelbagaian konsep tersebut boleh mengelirukan pembeli dan mungkin akan melemahkan tindakan-tindakan pemposisian yang efektif. 


Keputusan pemposisian :- di dalam menentukan bagaimana untuk mempeposisikan sesuatu jenama, adalah perlu untuk mengkaji pemposisian jenama-jenama yang bersaing menggunkan artribut-artibut yang penting kepada pembelian-pembelian sedia ada dan yang berpotensi untuk jenama tersebut.  Objektifnya adalah untuk mencuba menentukan posisi pembeli yang paling ideal dalam setiap kepentingan segmen pasaran dan kemudian membandingkannya dengan kedudukan sebenar jenama-jenama tersebut.  







No comments:

Post a Comment