Wednesday 5 October 2016

2. KITAR HAYAT PRODUK

Perubahan dalam persekitaran dan keadaan-keadaan industri mungkin akan mengubah suatu klasifikasi pasaran-produk. Keempat-empat persekitaran pasaran yang berbeza ini adalah berkait rapat dengan tahap-tahap dalam Kitar Hayat Produk (PLC) yang ditunjukkan dalam Rajah 6.1 di bawah:


Dapat diperhatikan daripada rajah 6.1 di atas, jualan bermula diperingkat pengenlan dan meningkat berdasarkan bentuk keluk yang ditunjuk. Selain itu, jumlah jualan dan keuntungan menurun selepas produk mencapai tahap kematangan. Secara amnya, keluk untung menurun dahulu berbanding keluk jualan.

1. Pasaran-pasaran memuncul (introduction)

      Pengetahuan tentang suatu pasaran memuncul adalah sangat terhad. Pasaran adalah baru dan secara relatifnya adalah kecil. Jumlah pesaing hanyalah terdiri daripada kemasukan pertama pasaran dan satu atau dua firma yang lain. Corak pertumbuhan pula adalah tidak menentu dan pasaran memuncul mungkin akan lenyap. Pada tahap ini, keperluan-keperluan kehendak-kehendah pembeli adalah tidak begitu berbeza kerana mereka tidak mempunyai pengalaman lagi dengan produk tersebut.

Terdapat dua jenis pasaran memuncul iaitu satu pasaran yang betul-betul baru wujud dan satu teknologi produk baru memasuki suatu produk-produk sedia ada.

  • Kepelbagaian pembeli
Persamaan keutamaan-keutamaan pembeli dalam pasaran menuncul seringkali mengehadkan usaha-usaha segmentasi. Justeru, ianya adalah mungkin untuk mengenalpasti beberapa segmen yang lebih luas.

  • Struktur pasaran produk
Perusahaan-perusahaan baru lebih gemar untuk memasuki suatu pasaran produk baru berbanding syarikat-syarikat besar yang sedia ada membangun. Kebanyakkan usahawan-usahawan ini mempunyai sumber-sumber yang terhad dan perlu mendapatkan peluang-peluang pasaran produk.

  • Keupayaan dan sumber-sumber
Satu firma ysng memasuki pasaran produk sedia ada dengan suatu produk baru adalah lebih mudah mencapai kelebihan dengan menawarkan pembelian faedah-faedah unik berbanding harga yang lebih rendah.

  • Strategi penyasaran
Penyasaran dalam suatu pasaran memuncul adalah lebih tertumpu kepada keutamaan atau situasi pengguna yang bertindak balas dengan pecahan nilai yang ditawarkan oleh pasaran baru. Keputusan penyasaran akan bergantung keatas sama ada suatu pasaran produk yang betul-betul baru atau teknologi produk yang terlibat.



2. Pasaran-pasaran yang berkembang (growth)

Dalam peringkat ini, persekitaraan pasaran akan bergerak dari ketidakpastian yang tinggi kepada ketidakpastian yang sederhana. Corak-corak penggunaan dapat dikenalpasti dan ciri-ciri pembeli serta corak-corak penggunaan mereka dapat ditentukan. Selain itu, ciri-ciri demografik mungkin dapat mengenal segmen-segmen yang lebih meluas bagi produk-produk pengguna seperti makanan dan ubat-ubatan. Analisi ciri-ciri dan keutamaan-keutamaan pembeli sedia ada akan menjamin panduan-panduan yang berguna dalam menganggarkan potensi pasaran. 

  • Struktuk pasaran produk.
·         syarikat-syarikat sedia ada lebih gemar untuk memasuki pasaran-pasaran produk baru di peringkat pertumbuhan. Ini kerana mereka mempunyai sumber-sumber untuk menyokong kemasukan pasaran. Namun begitu, terdapat beberapa keadaan yang dikaitkan dengan peserta-peserta industri iaitu i) terlampau banyak persaing dan pasaran serta saluran-saluran edarannya tidak dapat menampungnya. ii) kemasukn awal tidak dapat menyesuaikan diri apabila berlaku perubahan keatas teknologi atau faktor-faktor kejayaan utama, kebanyakkan berikutan berkurang kemahiran kewangan dan pengurusan.

  • Keupayaan dan sumber-sumber 
·         terdapat dua strategi yang dapat persaingan pasaran i) melaksanakan satu strategi kepimpinan sasaran atau ii) mengukuti strategi-strategi penyasaran dan pemprosisian yang sangat selektif.

  • Strategi penyasaran.
·         ·         terdapat sekurang kurangnya tiga strategi penyasaran yang mungkin dalam tahap ini. i) liputan pasaran luas oleh firma-firma dengan perniagaan-perniagaan yang terkemuka di pasaran yang berkaitan. ii) penyasaran selektif oleh firma dengan kepelbagaian portfolio produk adalah mungkin apabila keperluan-keperluan dibezakan atau apabila produk-produk dibezakan. iii) strategi-strategi penyasaran yang pernah tumpuan oleh organisasi- organisasi dalam satu atau beberapa segmen pasaran.


3. Pasaran-pasaran matang

Bukan semua firma yang memasuki peringkat kemuncul dan pertumbuhan pasaran mampu bertahan sehingga peringkat kematangan. Keperluan-keperluan dan ciri-ciri pembeli juga turut berubah-ubat mengikut peredaan masa. Kemasukan kedalam  pasaran di peringkat matang juga adalah tidak semudah peringkat-peringkat sebelumnya walaupun firma-firma mempunyai teknologi-teknologi tertentu.

  • Kepelbagaian pembeli.
segmentasi adalah penting dalam peringkat matang pasaran. Pasaran produk adalah dikenalpasti sejelasnya, menentukan keutamaan-keutamaan pembeli dan struktur pesaingan. Kematangan pasaran produk mungkin akan mengurangkan tarikan-tarikan dalam pasaran, sekaligus memberikan faedah kepada organisasi berpandukan-pasaran dari segi :-

 i) imbaran persekitaran luaran untuk peluang-peluang baru yang konsisten dengan kemahiran-kemahiran dan sumber-sumber organisasi;

ii) pengenalpastian ancaman-ancaman ganguan teknologi yang berpontensi terhadap teknologi-teknologi semasa bagi memenuhi keperluan-keperluan pelanggan.

iii) produk-produk yang telah dipertingkatkan. Pembeli-pembeli dalam pasaran matang juga adalah lebih berpengalaman dan cerewet. Ini kerana, mereka sudah biasa dengan persaingan jenama-jenama dan menunujukkan keutamaan bagi jenama-jenama tertentu.

  • Struktur pasaran produk.
Pasaran produk matang mempunyai persaingan yang sengit untuk saham pasaran, penekanan ke atas pengurangan kos, keperluan-keperluan berterusan untuk produk-produk baru, persaingan antarabangsa, margin-margin untung, dan peningakatan dalam peranan dan kepentingan strategi-strategi rantaian nilai. Penentuan bagaimana untuk bersaiang dengan kejayaan dalam satu pasaran produk matang merupakan satuperkara yang amat mencabar. Selain itu, struktur industri matang merupakan satu perkara yang amat mencabar. Selain itu, struktuk industri matang terdiri daripada beberapa syarikat yang mendominasi industri beberapa firma yang lain. Perolehan mungkin merupan cara terbaik untuk kemasukan kedalam pasaran berbanding cuba untik membangunkan produk-produk dan keupayaan-keupayaan pemasaran. 

  •  Keupayaan dan sumber-sumber.
Bergantung kepada kedudukan firma dalam pasaran matang, objektif pengurusan mungkin melibatkan kos, penyasaran terpilih atau perbezaan produk. Prestasi yang teruk mungkin akan membawa kepada penstrukturan semula organisasi bagi memperbaiki prestasi kewangan. Sekiranya penambah baikan tidak dapat dilaksanakan, keputusannya mungkin untuk keluar daripada peniagaan.

  •  Strategi penyasaran


 Kedua-dua strategi penyasaraan dan pemposisian mungkin berubah sewaktu peralihan dan peringkatan pertumbuhan ke perinkat matang pasaran produk. Penyasaran mungkin akan diubahsuai untuk menunjukkan perubahan-perubahan dalam keutamaan-keutamaan diantara sasaran-sasaran pasaran. Pemposisian pula mungkin akan disuaikan dalam satu pasaran sasaran untuk meningkatkan kepuasan pelanggan dan prestasi pengoperasian.


4. Pasaran-pasaran global
  • Integrasi Global
Strategi ini mempertimbangkan darjah di mana produk-produk yang terpiawai dan eleme-elemen strategi lain boleh dibangunkan untuk bersaing secara global. Objektifnya adalah untuk mengenalpasti segmen-segmen pasaran yang mengembangkan pasaran-pasaran global dan menyediakan peluang-peluang ini dengan strategi-strategi pemposisian global.

  • Responsif tempatan
 Titik pertimbangan adalah bagaimana untuk mensegmenkan pasaran-pasaran global.






No comments:

Post a Comment